Langsomt Mot Nord is the creation of Ola Snortheim, one of Norway's most renown
drummers. He has been a member of many bands, and was the drummer in
De Press and
Cirkus Modern.
Ola was raised in an environment of Norwegian traditional music, much because of Ola's
father, Olav Snortheim, who was one of the foremost
perfomers of the traditional instruments in all of Norway.
The idea behind Langsomt Mot Nord has been to create modern music, based on the
traditional Norwegian folk-music Ola was raised with – and had turned over to him
by his father – fused with elements and methods from electonic- and
rock-music.
Many Langsomt Mot Nord productions are based on older recordings of Olav Snortheim,
witch are processed and placed in an orchestral environment.
The rest of the productions are either based on other traditional tunes – or are
based on material composed by LMN; mostly by Ola Snortheim, but also by his
partners.
Ola created the three original LMN-albums in partnership with one additional
musican/producer. There were different partners on each album:
• 1985
LMN
Ola Snortheim + Jørn Christensen
• 1988
Westrveg
Ola Snortheim + Morgan Lindstrøm
• 1991
Hildring
Ola Snortheim + Espen Beranek Holm
Many prominent Norwegian soloist have been contributing to the albums, who are listed
in the individual album-pages.
Remastering of the three original albums, and creation of a new album comprising a
collection of recordings featuring Olav Snortheim, was initiated in 2016.
«Folkemusikk med computer-sound» • Anne D. Nilsen •
Gudbrandsdølen høst 1985
– Dette er en gammel drøm som jeg har utsatt lenge. Nå, endelig, er den blitt realisert! Ideen
er min egen, men inspirasjonen kommer fra far. Veien fra meg til ham er ganske kort.
Sør-frøningen Ola Snortheim (31) sitter på sin stamkafe «Tramp i klaveret» i hovedstaden og forteller
om plata si «Langsomt mot nord». Med lys lugg i panna og resten samlet i lyseblå strikk, forklarer han
bakgrunnen for det som er blitt et personlig gjennombrudd for ham på platemarkedet. Folkemusikk på
computerbakgrunn er en eksperimentell satsing som han har fått fra sin 74 år gamle far Olav Snortheim,
og kameraten Jørn Christensen (fra gruppa Cirkus Modern) med på.
– Dristig prosjekt, mente mange, før innspillingen.
– Tidemann og Gude, sa anmelderne etter at plata var sluppet ut i november. Nasjonalromatikk med
langeleik og bukkehorn og rock.
Til en viss grad er det riktig. Jeg lar latt meg inspirere av folkemusikken som far utøver. Men bare
til et visst punkt. Musikken er like mye digital-preget med rytmer fra min egen samtid. Et møte på
halvvegen, sier Ola Snortheim, som tror at kanskje hele tre generasjoner krysses i sporene: Folkemusikk
– rock – computer.
Inspirert av naturen
Siden 1983 har Ola Snortheim gått med ideen om å bruke sin fars musikk som utgangspunkt for
platemateriale. Folkemusikken har ulmet på båndene som Ola fikk løst ut fra NRKs arkiv.
Far var ikke med i studio. Han ga oss samtykke til å bearbeide musikken. Resultatet er han svært
fornøyd med. LP’n ble til i Sigma Studio i Bergen i mai i år, under sol, stillhet og måke-skrik. Vi
ante lite før vi gikk inn, men ting skjedde underveis. Oppholdet førte til produktet som foreligger i
dag, sier Ola, og røper sterk dragning mot naturen. Han kommer ikke fra Fron for ingenting.
Blå på knærne
At gymnasiasten som satt hjemme og slo seg blå på knærne fordi ingen ville gi ham et trommesett, skulle
nå så langt, hadde han selv neppe våget å håpe på. Men rytmesansen førte han dit, og til Oslo-gryta.
Etter det han kaller en «hei-dundrende dårlig artium», gikk vegen til Televerkets opplæringskurs.
– Men jeg passet ikke her. For den første lønna mi kjøpte jeg slagverk, og ble oppfordret av
andre til å slutte i jobben. Det gjorde jeg, sier en hoderystende trommeslager, som smiler med tanken
på tidligere tiders hippi-år og sløve dager.
– Først i 1976 fikk jeg rev i seilene. Noen fikk meg med i et danseband hvor jeg fikk grundig
opplæring. Dette ble avgjørende, minnes Ola.
Polakken Andrej Nebb ble også en viktig brikke for Olas videre karriere, Sammen gikk de inn i gruppa
«Pull out», før «Blaupunkt» og den mer kjente «De Press» ble dannet i 1980. Her spilte de polsk
folkemusikk. De siste tre årene har sør-frøningen vært i Cirkus Modern, ei gruppe med basis i Oslos
indre rockemiljø.
Computer og røtter
Computer og røtter. Begrepene er uløselig knyttet sammen når Ola Snortheim snakker som sin siste LP.
Titelen «Langsomt mot nord» henspiller på det å vende oppmerksomheten hjem mot det egentlige,
norske.
– Jeg ble så lei av alt pratet om å ha røtter. Engelsk og amerikansk rock’n’roll var jo ikke vår
musikk. Vi spilte i historieløse band, sier Ola Snortheim. Lengselen mot nord, mot Fron, og mot
folkemusikken var der, selv etter 11 år i «utlendighet».
– Men computer-sounden midt oppi det hele?
– Computermusikk trenger ikke være historieløs. Et data-brett er ikke annet enn en maskin som
menneskene, meg selv, har matet. Jeg løftet ikke en trommestikke i studio, men det er likefullt meg
som har skapt musikken, sier Ola, og minner om at albumet er musikk uten bås. Men med historie.
Video og performance er ting som står på programmet etter LP-suksessen. – Tenk deg en
forestilling med bunad og computer, akkompagnert av vår musikk, sier 31-åringen, og innrømmer
at han med denne utgivelsen øyner muligheten for enda en, kanskje to LP’er med utgangspunkt i egne
ideer. Og sin fars folketoner fra Gudbrandsdalen. Materiale er der nok av i NRKs arkiv.
– Ikke så lett for en «trommist» å gjøre egen karriere, men nå tror jeg at jeg har greid det.
Man skal jo være ærlig, skal man ikke.
– Hva betyr egentlig Langsomt Mot Nord:
– Jørn (Christensen, min anm.) hørte om at det visstnok hang et bilde med den tittelen
på Høvikodden. Vi syntes det passa på oss, men vi har etterlyst bildet siden
1985.
– Første band:
– Slependen Hasj-band.
– Mest berømte band:
– De Press, vi fikk Spelemannspris 1981.
– Hva lærte du i dansebandet Greyhounds?
– Slaget på skarptromma.
– Antall LP-plater:
– 11 – pluss medvirkning på noen.
– Første plate:
– Blaupunkts EP i 1979.
– Berømte slektninger utenom far din, Olav, folkemusikeren:
– Onkel Knut Snortheim, og Andris Snortheim fra Visvas, og journalist Torgrim Eggen,
begge søskenbarn.
– Slåss dere ofte i de Press?
– Ikke nå. Det hendte før, når vi drakk.
– Hva er det mest rocka du har gjort denne uka?
– Å ha vært i studio hele tida.
– Tre bra sider ved norsk folkemusikk:
– At det er røtter. At den er så spesiell i forhold til all annen musikk. Og at den er på
veg tilbake nå.
– Det meste du har vinni i tipping?
– 10 000 kroner!
– Svakeste side som popmusiker:
– Dårlig til å sleike «riktige» folk opp etter ryggen.
– Sterkeste:
– Tyngden bak trommene.
– Musikk:
– Led Zeppelin.
– Musikalsk fenomen som endra ditt liv:
– Punk.
– Lesning:
– Fantomet.
– Favorittperson i Dynastiet:
– Krystle.
– Blir du fyllesjuk:
– Skjelven og svak i sjela.
– Toppen på hoppkarrieren:
– Kretsmester i Sør-Gudbrandsdal i klasse 12 år. 39 meter.
– Helt:
– Torgeir Brantzæg. Han var Den Beste. Men hvor ble det av han?
– Det satt vi å snakka om her en dag også:
– Han liksom bare forsvant...
– Hva er hellig for deg?
– Gud. Jesus. Dattera mi. Kona.
– Liv etter dette:
– Tror på eksistens, energi som fortsetter i andre former.
– EF:
– Veit ikke lenger. Før var jeg veldig i mot. Den norske nei-reaksjonen er tøff i seg
sjøl, men jeg er ikke redd for at vi skulle gå inn.
– Hvor lenge er det mulig å gå langsomt mot nord?
– Vegen er målet.
I Sør-Fron, avbrutt av et skoleår som 9. klassing i Danmark. – På
motorkassa på traktoren til Ame Solbrå fram til jeg var sju år. Da flyttet
familien inn i nybygd hus i Ryssland litt lenger sør i bygda.
Gjorde den gangen:
– Musikken smalt inn med rock ganske kjapt. Hoppet på ski og leste
tegneserie-blad.
Bor:
På Grünerløkka i Oslo.
Familie:
Skilt. Dattera Frøya (13) bor hos mora si på Holmlia i Oslo, men tilbringer
helger og ferier hos pappa.
Utdannelse:
Gudbrandsdal gymnas (1974) og Teleskolen.
Jobb:
Har kjørt drosje i Oslo de ti siste åra.
Hobbyer:
Lidenskapelig samler av tegneserier, spesielt Vill Vest, Præriebladet og
Jukan. Har nesten komplett Fantomet-samling.Samler også på gamle norske
mynter og sedler. - Morsomt å systematisere samlingene. Det er fin
tidtrøyte.
Ser på:
– Den tysk/østerrikske hoppuka. Harald Eia og Bård Tufte Johansen.
Ellers er Kristian Valen et friskt tilskudd på humorhimmelen.
Leser:
– Har ny interesse for historie. Ønsker å vite mer om 2. verdenskrig.
Akkurat nå holder jeg på med en biografi om Hitler, samt Goebbels sine
dagbøker.
Hører på:
– Musikken som dattera mi hører på. Fra gammelt av er Led Zeppelin de
største. Liker ikke hiphop og rap av mørke artister som bare er opptatt av
porno, sex og streetfighting. Det blir for primitivt for meg.
Favorittmat:
– Har samme forhold til mat som mange har til vitaminer. Spiser for å
få næring. Prøver å holde meg unna for mye dyrefett. Blir det for mye av
det, slår vomma seg vrang.
Favorittdrikke:
– Er ølhund.
En hardtslående Trommeslager
Til tross for at Ola Snortheim vokste opp med en far som var musiker, begynte han ikke
å musisere før i voksen alder. Som 20-åring brukte han den første ordentlige lønninga
si til å kjøpe sitt første trommesett. Fra 1976 og fram til nå har han vært innom mer
enn 30 band, og han har spilt trommer på i overkant av 20 LP’er/CD’er, pluss diverse
singelplater og EP’er. De Press, Cirkus Modern og Langsomt Mot Nord er de mest kjente
gruppene sør-frøningen har spilt i.
– Som guttunge ville jeg spille trommer, men foreldra mine var skeptiske. Mye
bråk, vet du... I gymnastida slo jeg meg blå på låra ved å lufttromme. I januar 1975
begynte jeg på lønnet utdanning ved Teleskolen, og den første månedslønninga på 1 500
kroner gikk i sin helhet til innkjøp av mitt første trommesett. Jeg fikk plassert det
i kjelleren til fetteren min på Tonsenhagen i Oslo. Jeg hadde alle rytmene inne, så
jeg måtte bare få systematisert det hele, og det gikk ganske greit, forteller Ola
Snortheim, og legger til at da punken kom, var det lov å være dårlig og likevel spille
i band.
Men det var i dansebandet Greyhound han lærte å spille trommer, i følge han sjøl.
– Vokalisten ga meg ett godt råd: Slå hardt på skarptromma! Siden den gang har
jeg vært kjent som en meget hardtslående trommeslager, smiler Ola.
Første spillejobb skjedde med Greyhound på Skjetten ved Lillestrøm en lørdagskveld i
1976. Men det var på gamle, ærverdige Club 7 i hovedstaden Ola hadde sin første
spillejobb i rockeband.
– Med gruppa Ski Patrol, senere Blaupunkt spilte jeg mye på Club 7. Der opplevde
jeg for første gang ekstatiske tilstander. Det tok helt av – var en euforisk
opplevelse!
De Press
I 1979 dannet Ola gruppa De Press, sammen med polske Andrej Dziubek Nebb (sang og bass)
og Jørn Christensen (gitar). De Press var i likhet med svært mange andre inspirert av
punk og new wave. De utmerket seg med sin originalitet, og ikke minst med Nebbs særegne
tekster på en blanding av polsk, engelsk og norsk. Trioen platedebuterte i 1980 med to
EP’er, og året etter ga de ut LP’en «Block to block». For den ble de belønnet med
Spelemannsprisen. EP’en «Lars Ertervig/Fiskepudding» (1981) vakte også berettiget
oppsikt, men snart begynte samarbeidet i De Press å slå sprekker. Gruppa ble oppløst
i -83. I -90 holdt de en gjenforeningskonsert, og året etter ga de ut en ny CD/LP,
«The Ballshov Trio».
Ola innrømmer at livet som musiker ikke bare er rosenrødt. Særlig forholdet til
tidligere De Press-medlem Andrej Nebb er problematisk.
– Det skjedde ting som gjør at jeg vegrer meg mot å ha mer med han å gjøre. Nebb
var blant annet svært ufin mot damene. Nå lever han på sin nye bondegård i hjemlandet
sitt, etter å ha gitt ut åtte plater i Polen som jeg har vært med på. Nebb har tatt
alle inntektene. Han har også prøvd urettmessig å få ut penger fra TONO ved å forfalske
underskrifter. Jeg har egentlig lyst til å sette i gang sak mot han, sier Ola.
Cirkus Modern og deLillos
Etter oppløsninga av De Press, dannet Ola og Jørn Christensen gruppa Cirkus Modern,
sammen med blant andre Helge Gaarder. De LP-debuterte i -84, og fikk raskt stor
oppmerksomhet både for musikken og de samfunnssatiriske tekstene. Etter hvert ble
medlemmene i Cirkus Modern opptatt med andre ting, og gruppa gikk i oppløsning i -86.
I Cirkus Modern-perioden var Ola blant annet med på Helge Gaarders eksperimentelle
solo-LP «Eine Kleine Angstmusikk» (1984).
– I -85 var jeg i studio sammen med Lars Lillo-Stenberg for første gang. Vi lagde
førstedemoen på «Tøff i pyjamas» og «Fugl i bur». Det var for øvrig jeg som kom med
bandnavn-forslaget de Lillos, forteller Ola.
Langsomt Mot Nord
I -85 startet Jørn Christensen og Ola prosjektet Langsomt Mot Nord, sammen med Olas
far, folkemusikeren Olav Snortheim. Prosjektet gikk ut på å blande tradisjonell norsk
folkemusikk med moderne klanger fra blant annet synthesizere. Dette resulterte i tre
LP’er/CD’er: «LMN» (1985), «Westrveg» (1988) og «Hildring» (1991).
– De musikalske ideene i Langsomt Mot Nord er veldig sterkt knyttet til
Harpefoss. Far skulle egentlig bli operasanger. Han var en jævlig bra sanger, men
debutkonserten hans resulterte i dårlig kritikk. Dermed ble langeleik instrumentet
hans. Han revolusjonerte spillet med langeleik. Folkemusikken og gammeldanstonene som
klinger i Gudbrandsdalen, blant annet Oddvar Nygaards og Ola Opheims musikk, satte sitt
klare preg på «tonen» i Langsomt Mot Nord, sier Ola, som skrev de fleste låtene som
Langsomt Mot Nord ga ut.
Også på 90-tallet var Ola svært så aktiv bak trommesettet, i forskjellige band- og
musikkprosjekter, noe som blant annet resulterte i CD’en «Trygge Oslo» med Jokke
m/Tourettes i -97. Siste plata han har medvirket på er «Brenn lille venn» med Sterk,
Naken og Biltyvene i 2000.
– Alltid vært innadvendt
Olas foreldre skilte lag forholdsvis tidlig, og 9. klasse gjorde Ola unna i Danmark.
Han har derfor ikke bodd «hjemme» siden han var 13 år gammel.
– Jeg har alltid vært innadvendt, så jeg visste lite om hvordan andre hadde det
i ungdomsåra. Men jeg hadde nok en helt normal oppvekst – gikk mye på ski og
leste tegneserieblader.
– Men lite eller ingen musisering?
– Jeg prøvde meg på B-kornett i skolemusikken, med Arne Larsen som instruktør.
Men jeg kom bare til rekruttstadiet. Det var bare Midtbygda-elever der, og som
harpefossing kjente jeg ingen. Så etter hvert ble det mer stas å drive med
sigarettrøyking i hemmelighet, smiler Ola.
På gymnaset på begynnelsen av 70-tallet hadde de fleste svært så langt hår, men Ola var
blant de mest «progressive» typene med ekstra langt hår og midtskill.
Etter gymnaset begynte Ola på Teleskolen i hovedstaden.
– Hippiebevegelsen bergtok meg. Ei periode ble det nok noe inntak av forbudte
stoffer, inntil jeg fant ut at det var for barnslig å drive med det.
Urban døl
Sjøl om Ola har bodd i Oslo de siste 30 åra, føler han seg som døl.
– Jeg har alltid følt meg som gudbrandsdøl, og har mang en gang tenkt at jeg
gjerne skulle hatt bedre kontakt med gamle venner. Men motet er en lunefull motstander.
Det har derfor blitt altfor lite kontakt med hjembygda og folk fra min barndoms dal.
Hadde motet vært min venn, og inntekt og jobb sikret, ville nok Fronsbygda lokket meg
tilbake.
– Musikken har jeg lagt på is, sjøl om jeg må innrømme at det rykker i rockefoten
– særlig etter et par øl. Jeg drev med seriøs spilling i ca 20 år. Jeg har kjørt
drosje i Oslo i ti år nå, og betaler min skatt med glede. På en måte sliter jeg mer for
pengene enn før. Særlig under De Press-tida var det lett å ta av når pengene rant inn.
Det var spektakulært og uvant å få spillejobber med så mye kroner involvert, og det
hendte jeg hadde dårlig samvittighet, sier Ola Snortheim, som vanligvis gjør
gudbrandsdøl av seg i påskeuka, men som i år tar påskeskituren på rulleski i
Tigerstaden. Og han hilser til alle kjente og ukjente gudbrandsdøler og ønsker alle en
riktig god påske!
«Nytt liv til langleik og bukkehorn» • Hege Svendsen •
Gudbrandsdølen Lillehammer Tilskuer april 1986
For noen få uker siden fylte folkemusikeren Olav Snortheim 75 år. Han har vært den
store inspirasjonskilden til en plate som kom ut i fjor høst, «Langsomt Mot Nord». Det
er sønnen Ola Snortheim og Jørn Christensen som ved hjelp av moderne
«musikk-datamaskiner» har gitt nytt liv til Snortheims gamle bukkehorn og
langleiklåter.
Hva synes så Olav Snortheim om måten låtene hans har blitt fornyet på?
– Jeg må si jeg beundrer Ola og Jørn som har laget en plate av dette slaget.
Måten de har gjort det på, tiltaler meg, men jeg synes de originale temaene kanskje
kunne ha kommet litt tydeligere frem. Det de har fått ut av bukkehornet imponerer meg,
sier Snortheim senior. Bukkehornet ble brukt til å skremme bort varg før i tiden, og
man tenkte ikke på at det var et toneinstrument.
Ola fikk ideen til platen mens han spilte i De Press. Lederen for denne gruppen,
polakken Andrej Nebb, baserte sangene til gruppen på polske folkemelodier.
Urnorsk
– Jeg tenkte at noe liknende kunne gjøres med våre folkemelodier, sier Ola.
– Vi forbinder gjeme norsk folkemuskk med fele. «Langsomt Mot Nord» er ikke
basert på denne tradisjonen. Med min oppvekst i Gudbrandsdalen og med en far fra
Valdres som spiller langeleik og bukkehorn, var det naturlig å ta dette som
utgangspunkt. Langeleiken og bukkehornet er begge mer urnorske enn fela, forteller
Ola.
– Selve tittelen «Langsomt Mot Nord», er egentlig tilfeldig.
Vårt arbeid kan likevel kalles en bevegelse mot nord. Dette er på en måte en
motreaksjon mot at nordmenn skal kopiere USA og England. Vi glemmer lett våre norske
røtter. I andre deler av verden er folkemusikken mye mer bevisst enn hva tilfellet er
her, sier Ola.
– Da jeg fikk ideen til platen, var jeg inne i en «pønke-periode». Jeg hadde
derfor i utgangspunktet tenkt meg en plate som var mer «streit rock». Det at LP’en ble
slik den ble, har studioet mye av «skylden» for. Det tekniske utstyret skapte stemning.
Vi ble dermed mer opptatt av stemning enn av rock.
– Det har ikke vært noe direkte samarbeid mellom far og meg, forteller Ola.
– Han har vært den store inspirasjonskilden, og kommet med gode råd til Jørn og
meg. Vi overførte langeleiklåtene hans til tape og la på mer lyd. Med det moderne
utstyret vi har til rådighet, har vi hatt veldig store muligheter til å utfolde
oss.
– Far har alltid kjørt sitt eget løp og vært en «Outsider» i folkemusikkmiljøet.
Det er derfor gøy å se at hans melodier blir fornyet på denne måten.
Video
I det siste «Videospeilet» ble «Langsomt Mot Nord»s video vist. Videoen er basert på en
historie far fortalte, kan Ola fortelle.
– Det var en spelemann i min oldemors ungdom som skulle hjem om natta etter å ha
spilt til fest. På veien ble han overrasket av en ulveflokk. For å berge livet, spilte
han stygge lyder på fela, og holdt på den måten vargene borte. Da vi laget videoen, tok
vi ikke særlig hensyn til den faktiske historien. Selv om den ligger til grunn for
handlingen, brukte vi mye kunstnerisk frihet. Vi håper på å eksportere videoen til
utlandet, og vi tror også at den har gode muligheter til å slå godt an, fordi den er
uvanlig i videosammenheng.
Også Olav Snortheim er fornøyd med resultatet av videoen.
– Men jeg synes selve historien burde ha kommet bedre fram, sier han. Det var et
godt arbeid, men man mistet poenget i historien.
– Vi har planer om å lage en ny video, forteller Ola, men den blir enklere i
sort/nvitt.
– Responsen på «Langsomt Mot Nord» har vært veldig god, og det er gledelig at den
blir spilt såpass mye. Til å være ny musikk har LP’en solgt bra. Vi synes vi har mer å
gi, derfor har vi planer om å lage en ny LP av dette slaget. Det er vanskelig å si
hvordan den nye platen vil bli fordi studioet har fått helt nye maskiner. Dette gjør at
mulighetene til å leke med lydene blir mye større, sier Ola.
– Både Jørn og jeg spiller i «Cirkus Modern» og vi holder på med en ny plate der.
Det blir derfor liten tid til å jobbe med fortsettelsen av «Langsomt Mot Nord», men jeg
får stadig nye ideer til temaer og melodier som jeg skriver ned.
Snortheim senior ser gjerne at det kommer ut en ny plate? – Det at jeg er til
inspirasjon for dem, gleder meg. Ola har vært borti mye før han vendte nesa hjem til
gamle tradisjoner, avslutter han.
«Inn i framtida» • Halgrim Øistad •
Dagningen 12.10.1985 s:7-8
...er regnet som landets fremste nålevende utøver på langeleik.
...er også en fremragende utøver på bukkehorn, lur, munnharpe, tussefløyte,
seljefløyte m.v.
Dette står å lese i Cappelens store musikkleksikon om Olav Snortheim, valdrisen som en
gang i 50-åra tok spranget over fjell og ås og slo seg ned på Harpefoss. Skjønt, «slo
seg ned» er kanskje ikke riktige uttrykket om en mann som i årevis var på turné i inn-
og utland med kofferten full av norsk kultur i folkemusikkdrakt.
De siste tre åra har han ikke spilt «ute». Helsa er ikke lenger hva den var. Siste
opptreden var på kongejubileet i 1982. Like fullt debuterer Olav Snortheims musikk nå,
i opphavsmannens 75. år, i den elektroniske musikkens verden. Blant synthesizere,
sequencere, trommemaskiner og annen hypermoderne elektro-leamikk, rett inn i
framtida.
Det er ikke Snortheim senior som sjøl har tatt med seg lydene han har produsert i løpet
av 30-40 år og gått i studio for å klippe og lime. Opphavsmannen i så måte er Snortheim
junior, Ola, som for tida er på turne i Nord-Norge som en av vår tids folkemusikere.
Han sitter bak trommene i rockgruppa Cirkus Modern. Med seg på det moderne
folkemusikk-eksperimentet har han gitaristen i gruppa, Jørn Christensen.
«Langsomt mot nord» er tittelen på prosjektet som kommer på plate 1. november. En
såkalt pre-release kassett vi har hørt på vitner om at dette kan bli en utgivelse
som vekker en viss oppsikt innen norsk musikkliv.
Olav Snortheim, som først og fremst har blitt kjent som en fremragende forvalter av
våre og sarte toner hentet rett ut fra den ur-norske naturen, står ikke fram som noen
motvillig medvirkende til elektronikk-eksperimentet. Tvert imot synes 74 -åringen å ha
en ganske entusiastisk holdning til prosjektet. Han er rett og slett imponert over hva
«de to karene» har fått til, ikke minst med hans egne gamle NRK-opptak der
lydkvaliteten ofte ble så som så.
– Det jeg først og fremst har latt meg imponere av er lyden i bukkehornet. Dette
jekla bukkehornet som egentlig ble brukt til å skremme vargen med, ler Olav Snortheim.
– De to har gjort veldig mange fine ting, legger han til.
Det var Ola som spurte faren om å få bruke noen av opptakene har hadde gjort som
grunnlag. Opptakene har han så fått ut fra radioens arkiver. – Ola pratet på at
jeg også skulle bli med på komplottet, men jeg var ikke særlig innstilt på å være med
på det direkte, sier Olav.
– Du er ikke betenkt i det hele tatt over at musikken din blir koblet med moderne
lydmaskiner?
– Det kommer seg an på hvordan det gjøres. Det går an å misbruke ting. Men det
går også an fortsatt å ha respekt for det litt enkle og kravlause. Egentlig er jeg ikke
betenkt. Litegrann tillit har jeg jeg til de som har gått igang med dette. Ola har
sansen for det. Jørn (Christensen) har jeg fått inntrykk av som en fin, nennsom
type.
– Jeg har nok reagert på at folkemusikk har blitt blandet sammen med alt for mye
skrammel. Det begynte å ta overhånd for noen år siden. Det ble bare hardingfeler og tjo
og hei. Toner som har lydd bør fortsette å lyde i stillhet og enkelhet uten de blir
spritet opp så en mister høresansen.
– Prosjektet til Ola og Jørn synes jeg låter forbausende bra. Det er bare synd de
ikke begynte fem år før. Da kunne jeg vært med mer og gitt dem mange motiver og kommet
med nye bidrag.
Olav forteller at han aldri har gjort noe aktivt for å overføre sin musikk og sin
musikkinteresse til Ola. Farens gjøren og laden når det gjaldt musikk var egentlig ikke
spesielt gjev i huset. Og Ola bare begynt å slå trommer uten å si noe særlig om det
hjemme. I dag legger ikke Snortheim senior skjul på at han er imponert over
«slagferdigheten» Ola har tilegnet seg og den sansen han har for lyder og
arrangementer. Men som et barn av den utålmodige rockegenerasjonen ville Snortheim
junior aldri ta utdanning i musikk...
Et oppkomme
Senior kan nok også være mye sjøllært, men han har oversikt over de musikktekniske og
teoretiske finurligheter og musikkens utspring og historie i det hele tatt. I godstolen
i stua på Harpefoss forklarer han ivrig om prinsippene for gode og dårlige munnharper,
om hvordan tonene fra langeleiken er bygd opp, om hvordan de som gjorde opptakene i NRK
i tidligere tider hadde lite greie på hvordan de skulle plassere mikrofonene for å få
et godt opptak. Og ikke minst er Olav Snortheim, når han kommer igang, et oppkomme av
gode historier fra et langt liv med folkemusikk.
– Jepp, sier han og er inne i ei ny historie. For eksempel den om valdrisen som
en gang midt i forrige århundre reddet seg fra vargeflokken ved hjelp av fela han hadde
med. Mannen visste villdyra var redd skarp og kraftig lyd. Han spilte som besatt mens
han rygget hjemover. Da han kunne sparke hælen i inngangsdøra rauk også siste strengen
på fela.
Og så var det historia om det store bukkehornet som kan høres på plata som kommer. Det
stammer fra en av Olavs lekekamerater fra barndommen i Vestre Slidre, fra bukken til
lensmannen. Det var en kjempebukk som virkelig var bygdas skrekk. Da det til slutt gikk
så langt at bukken maltrakterte lensmannen sjøl måtte bukkebeistet late livet. Mange
år etterpå fikk Olav tak i det ene hornet som ble til et framifrå instrument og har
fulgt ham på mange og lange turneer. En turné Olav gjerne nevner er da han var med på
oppsetningen «Dans ropte fela» som turnerte hele USA, et knallhardt opplegg med over 80
konserter på 100 dager.
Men ikke her
I det hele tatt har Olav Snortheim vært en skattet representant for norsk folkemusikk i
store deler av Europa. Amerika og det meste av Norge. Bare ikke i samme grad i
Gudbrandsdalen. Han har spilt på Per Gynt-stemner, men har ikke hatt så særlig mange
oppdrag ellers. Kanskje er det historia om det å ikke bli profet i eget land om
igjen.
Snortheim vil ikke være med på å snakke stygt om noen. ikke om gudbrandsdøler generelt
heller. Men han føler nok litt ekstra på det å være innflytter med langeleik og
bukkehorn midt i hjertet av fele-folkemusikkens og trekkspill-gammeldansens
hjemland.
– Føler du at musikken din ikke har blitt akseptert i dalen?
– Den har vært lite brukt. Fela har hovedsete, trekkspill også etter hvert.
Langeleik er lite spilt. Prillarguri hadde nok horn som hun blåste på, og den
tradisjonen var levende i lang tid etterpå. Men dette er så lenge siden at begrepene
har gått i hop. Derfor ser vi også nå Prillarguri framstilt med lur. Egentlig var det
prillarhornet hun var kjent for.
I stedet for å si noe stygt om noen vil Olav heller prate om hvor vanskelig det er å
drive kulturvirksomhet i det hele tatt i dag. – Etter TV’en kom har det dabbet
av. Det blir mindre publikum i alle sammenhenger og vanskelig å få med folk på noe. Se
på musikkorpset på Vinstra. Sanglaget gikk også inn i si tid. Kulturell virksomhet har
så mye mer verdi enn det å sitte ved skjermen og ta en røyk og en pjalle ved sida
av...